Белорусской государственности грозит неминуемая катастрофа. Этот хрупкий сосуд, который с такой осторожностью и трепетом нынешняя власть уже пятнадцать лет несет через тернии глобализации, может вдребезги разбиться. Желающие стать свидетелями «апокалипсиса» белорусского самосознания приглашаются 7 марта на «Минск-Арену». Именно в этом, с иголочки, очередном архитектурном символе нации пройдет концерт сверхпопулярной немецкой группы Rammstein.
Если оставить за скобками эпатажное и скандальное творчество группы, то предстоящий концерт вполне можно расценить, как экспериментальную попытку европейского культурного пространства цивилизованным путем расшириться на восток. Наша страна от этого пространства, конечно, не оторвана, что невозможно в эпоху телевидения и интернета, но еще и не в нем, хотя мы и считаем себя сердцем Европы.
И, возможно, именно такой бронебойный снаряд как Rammstein необходим, чтобы пробить наше закостенелое и надежно оберегаемое на государственном уровне представление о, в частности, популярной музыке. Популярная музыка — это не Жанет на концерте в честь Дня милиции, популярная музыка — это Rammstein на гигантской ледовой арене или, что минчане уже попробовали на вкус, Prodigy на футбольном стадионе.
Популярно то, что востребовано, но не то, что получило такой статус циркуляром из исполкомовского управления культуры с разнарядкой по учебным заведениям на количество требующих реализации билетов.
Но эта советская модель управления культурными процессами, когда судьбы творческих людей решают порой весьма далекие от культуры чиновники, к сожалению, в нашей стране до сих пор цветет и пахнет. Помогать и приумножать для них не основная задача, первичен тотальный контроль.
Свежайший пример — обращение Общественного совета по нравственности, возмущенного историческим концертом Rammstein в Минске. Видные общественные деятели, как они говорят сами о себе, во главе с председателем Союза писателей Беларуси Николаем Чергинцом уверены, что приезд Rammstein — это чуть ли не идеологическая диверсия.
Обращение «полиции нравов» достойно того, чтобы процитировать его почти полностью.
«Решение везти в Минск Rammstein — это ошибка, которая может нам дорого обойтись. По убеждению членов совета, творчество группы является неприкрытой пропагандой гомосексуализма, мазохизма и других извращений, жестокости, насилия и непристойной брани. На концертах группы зачастую вживую демонстрируются акты совокупления между мужчинами, семяизвержение и подражание нацистам.
Для себя, может быть, они будут делать обычный концерт. Но что это все будет значить в Беларуси, чья государственность построена на антинацизме и идее великой Победы, чье общество основано на христианском и светском принципе уважения к уникальной личности каждого человека как высшей ценности? Ответ один: они будут крошить и уничтожать еще очень хрупкое белорусское самосознание, топтать память о Победе и ее героях и, в конце концов, разрушать белорусскую государственность.
Что будут делать эти немецкие ребята, выступая на «Минск-Арене», которая является одним из новых символов современной Беларуси и которой гордится вся страна? И как это все соотносится со спецификой исторического момента — 65-летие Великой Победы, Великий Пост и, наконец, праздник 8 марта».
«Мы просмотрели фото и видео с концертов Rammstein, которые у нас были. Там действительно демонстрируются кадры порнографии, насилия, жестокости. На этом основании совет и принял заявление, — сказал Чергинец в интервью БелаПАН. — Мы требуем, чтобы был сделан предварительный просмотр программы, которую нам представят музыканты, и пусть ответственные лица, которые разрешали концерт, просмотрят ее. И, по результатам просмотра, либо запретят концерт, либо пусть несут ответственность за пропаганду насилия, жестокости и нацизма».
Да, армия противников группы не намного меньше армии ее поклонников. Да, концерты Rammstein могут шокировать неподготовленного зрителя. Но неподготовленные на Rammstein не пойдут, а все остальные вопросы, как кажется, вполне можно согласовать между организаторами концерта и менеджментом группы — без ущемления творческой свободы музыкантов и без ущерба для шоу. Ведь скандал и эпатаж — это лишь своего рода маркетинговая стратегия, позволяющая немецкой группе удерживаться на пике популярности уже не один год. Вне сцены музыканты — обычные люди: голыми по улицам, семяизвергаясь, не бегают.
Но представить Rammstein, выступающий перед белорусским худсоветом, невозможно. Немцы просто соберут вещички и отправятся в другую точку своего тура, оставив местным организаторам проблемы в виде неустойки и необходимости возвращать деньги за проданные билеты. Но это мелочи по сравнению с тем уроном, который понесет в глазах Европы имидж Беларуси, которая только начинает открываться для окружающего мира.
Там, за бугром, нас все еще называют заповедником социализма. Не только потому, что мы живем пятилетками и сохранили колхозы. А потому что тут, у себя дома, нам не позволяют освободиться от пут советских понятий и традиций, нам продолжают вбивать их в газеты, учебники и, в конце концов, в головы. Нас убеждают, что мнение избранного непонятно кем меньшинства, привилегированной чиновничьей касты, весомее моего личного мнения.
В этом отношении современная Беларусь мало чем отличается от Советского Союза периода хрущевской оттепели. Тогда многие творческие личности обманулись иллюзорными перспективами самореализации, что было, как и у нас сейчас, невозможно, так как культура оставалась важнейшим идеологическим инструментом. Вспомните, какую память оставила о себе министр культуры той поры Екатерина Фурцева — сегодня о ней говорят, как о человеке, не пустившем в СССР The Beatles и Rolling Stones.
Такой же имидж наши блюстители нравственности хотят навязать и новому министру культуры Беларуси, позволившему себе несколько изменить алгоритм действий стандартного отечественного чиновника. Деятельностью Павла Латушко, судя по всему, не очень довольны те, кто за долгие годы привык видеть лишь себя в культуре, кто намертво врос в щедро подпитываемую государством «культурницкую ниву», но не посеял на ней ничего, кроме сорняков.
Может ли быть наезд на Rammstein подкопом под Латушко? Мы не знаем. Но, согласитесь, вызывает вопрос, с какого такого перепугу «полиция нравов» вдруг заинтересовалась творчеством Rammstein, клипы которых ежедневно и неоднократно крутят по музыкальным каналам, а диски с записями концертов легко купить в любом музыкальном магазине? Да и пропагандой, как говорится в заявлении Общественного совета по нравственности, «гомосексуализма, мазохизма и других извращений» группа занялась не вчера, а о концерте в Минске стало известно еще в конце прошлого года.
Когда Общественный совет по нравственность только учреждался, его отцы уверяли, что он создается «не для цензуры и контроля, а для решения проблемных вопросов общества». Проблема — это дискриминация белорусского языка на государственном уровне. Проблема — это исключение студентов по политическим мотивам. Проблема — это деление журналистов на «честных» и «нечестных». Проблема — это идеологические разногласия белорусских писателей. Проблема — это конфликт вокруг Союза поляков. В конце концов, проблема — это пьянство. Вот ваш хлеб, поборники нравственности! Зрелища же оставьте нормальным людям.
Александр ЗАЙЦЕВ
Rammstein можа разбіць крохкі посуд беларускай дзяржаўнасці
Беларускай дзяржаўнасці пагражае немінуча катастрофа. Гэты крохкі посуд, які з такой асцярожнасцю і трапятаннем цяперашняя ўлада ўжо пятнаццаць гадоў нясе праз церні глабалізацыі, можа ўшчэнт разьбіцца. Тыя, хто жадае стаць сведкамі «Aпакаліпсіс» беларускага самасвядомасці запрашаюцца 7 сакавіка на «Мінск-Арэну». Менавіта ў гэтым, з іголачкі, чарговым архітэктурным сімвале нацыі пройдзе канцэрт сверхпопулярной нямецкай групы Rammstein. Калі пакінуць за дужкамі эпатажна і скандальнае творчасць групы, то маючы адбыцца канцэрт цалкам можна расцаніць, як эксперыментальную спробу еўрапейскага культурнай прасторы цывілізаваным шляхам пашырыцца на ўсход. Наша краіна ад гэтага прасторы, вядома, не адарвана, што немагчыма ў эпоху тэлебачання і інтэрнэту, але яшчэ і не ў ім, хоць мы і лічым сябе сэрцам Еўропы. І, магчыма, менавіта такой бронебойнасцю снарад як Rammstein неабходны, каб прабіць наша закасцянелай і надзейна аберагаеце на дзяржаўным узроўні ўяўленне аб, у прыватнасці, папулярнай музыцы. Папулярная музыка - гэта не Жанет на канцэрце ў гонар Дня міліцыі, папулярная музыка - гэта Rammstein на гіганцкай лядовай арэне або, што мінчане ўжо паспрабавалі на смак, Prodigy на футбольным стадыёне. Папулярнае тое, што запатрабавана, але не тое, што атрымала такі статус цыркуляр з выканкамаўскімі упраўлення культуры з разнарядке па навучальным установам на колькасць якія патрабуюць рэалізацыі білетаў. Але гэтая савецкая мадэль кіравання культурнымі працэсамі, калі лёсы творчых людзей вырашаюць часам вельмі далёкія ад культуры чыноўнікі, на жаль, у нашай краіне да гэтага часу квітнее і пахне. Дапамагаць і прымнажаць для іх не асноўная задача, первичен татальны кантроль. Свяжэйшыя прыклад - зварот Грамадскага савета па маральнасці, абураныя гістарычным канцэртам Rammstein ў Мінску. Вядомыя грамадскія дзеячы, як яны гавораць самі аб сабе, на чале са старшынёй Саюза пісьменнікаў Беларусі Мікалаем Чаргінцом ўпэўненыя, што прыезд Rammstein - гэта ледзь не ідэалагічная дыверсія. Зварот «паліцыі нораваў» дастойна таго, каб працытаваць яго амаль цалкам. «Рашэнне везці ў Мінск Rammstein - гэта памылка, якая можа нам дорага абысціся. Па перакананні членаў савета, творчасць групы з'яўляецца неприкрытой прапагандай гомасэксуалізму, мазохизма і іншых вычварэннямі, жорсткасці, насілля і непрыстойнай лаянцы. На канцэртах групы часта ўжывую дэманструюцца акты сукуплення паміж мужчынамі, семяизвержение і перайманне нацыстам. Для сябе, можа быць, яны будуць рабіць звычайны канцэрт. Але што гэта ўсё будзе значыць ў Беларусі, чыя дзяржаўнасць пабудавана на антинацизме і ідэі вялікай Перамогі, чыё таварыства заснавана на хрысціянскім і свецкай прынцыпе павагі да унікальнай асобы кожнага чалавека як вышэйшай каштоўнасці? Адказ адзін: яны будуць крышыць і знішчаць яшчэ вельмі крохкае беларускае самасвядомасць, таптаць памяць аб Перамозе і яе герояў і, у рэшце рэшт, разбураць беларускую дзяржаўнасць. Што будуць рабіць гэтыя нямецкія хлопчыкі і дзяўчынкі, выступаючы на «Мінск-Арэне», якая з'яўляецца адным з новых сімвалаў сучаснай Беларусі і якой ганарыцца ўся краіна? І як гэта ўсё суадносіцца са спецыфікай гістарычнага моманту - 65-годдзе Вялікай Перамогі, Вялікі Пост і, нарэшце, свята 8 сакавіка ». «Мы прагледзелі фота і відэа з канцэртаў Rammstein, якія ў нас былі. Там сапраўды дэманструюцца кадры парнаграфіі, гвалту, жорсткасці. На гэтай падставе савет і прыняў заяву, - сказаў Чаргінец у інтэрв'ю БелаПАН. - Мы патрабуем, каб быў зроблены папярэдні прагляд праграмы, якую нам прадставяць музыканты, і хай адказныя асобы, якія дазвалялі канцэрт, праглядаў яе. І, па выніках прагляду, альбо забароняць канцэрт, альбо няхай нясуць адказнасць за прапаганду гвалту, жорсткасці і нацызму ». Да, армія праціўнікаў групы не нашмат менш арміі яе прыхільнікаў. Да, канцэрты Rammstein могуць агаломшыць непадрыхтаванае гледача. Але непадрыхтаваны на Rammstein не пойдуць, а ўсе астатнія пытанні, як здаецца, цалкам можна ўзгадніць паміж арганізатарамі канцэрта і менеджменту групы - без ушчамленьня творчай свабоды музыкаў і без шкоды для шоу. Бо скандал і эпатаж - гэта толькі свайго роду маркетынгавая стратэгія, якая дазваляе нямецкай групе ўтрымлівацца на піку папулярнасці ўжо не адзін год. Па-за сцэны музыкі - звычайныя людзі: голымі па вуліцах, семяизвергаясь, не бегаюць. Але прадставіць Rammstein, які выступае перад беларускім худсоветов, немагчыма. Немцы проста збяруць вещички і адправяцца ў іншую кропку свайго тура, пакінуўшы мясцовым арганізатарам праблемы ў выглядзе няўстойкі і неабходнасці вяртаць грошы за прададзеныя квіткі. Але гэта дробязі ў параўнанні з тым ўрону, які панясе ў вачах Еўропы імідж Беларусі, якая толькі пачынае адкрывацца для навакольнага свету. Там, за бугра, нас усё яшчэ называюць запаведнікам сацыялізму. Не толькі таму, што мы жывем пятилетками і захавалі калгасы. А таму што тут, у сябе дома, нам не дазваляюць вызваліцца ад пут савецкіх паняццяў і традыцый, нам працягваюць забіваць іх у газеты, падручнікі і, у рэшце рэшт, у галовы. Нас пераконваюць, што меркаванне абранага незразумела кім меншасці, прывілеяванай службоўскай касты, больш значнага майго асабістага меркавання. У гэтым дачыненні сучасная Беларусь мала чым адрозніваецца ад Савецкага Саюза перыяду хрущевской адлігі. Тады многія творчыя асобы падманулі ілюзорны перспектывамі самарэалізацыі, што было, як і ў нас зараз, немагчыма, так як культура заставалася найважнейшым ідэалагічным інструментам. Узгадайце, якую памяць пакінула аб сабе міністр культуры той пары Кацярына Фурцева - сёння аб ёй гавораць, як аб чалавеку, не пусьцілі ў ССС The Beatles і Rolling Stones. Такі ж імідж нашы ахоўнікі маральнасці хочуць навязаць і новаму міністру культуры Беларусі, дазволяць сабе некалькі змяніць алгарытм дзеянняў стандартнага айчыннага чыноўніка. Дзейнасцю Паўла Латушка, мяркуючы па ўсім, не вельмі задаволеныя тыя, хто за доўгія гады прывык бачыць толькі сябе ў культуры, хто намертво врос ў шчодра подпитываемую дзяржавай «культурницкую Ніву», але не пасеяў на ёй нічога, акрамя пустазелля. Ці можа быць наезд на Rammstein падкопы пад Латушка? Мы не ведаем. Але, пагадзіцеся, выклікае пытанне, з якога такога перепугу «паліцыя нораваў» раптам зацікавілася творчасцю Rammstein, кліпы якіх штодня і неаднаразова круцяць па музычных каналах, а дыскі з запісамі канцэртаў лёгка купіць у любым музычным краме? Ды і прапагандай, як гаворыцца ў заяве Грамадскага савета па маральнасці, «гомасэксуалізму, мазохизма і іншых вычварэнствы» група занялася не ўчора, а аб канцэрце ў Мінску стала вядома яшчэ ў канцы мінулага года. Калі Грамадскі савет па маральнасць толькі засноўваецца, яго бацькі ўпэўнівалі, што ён ствараецца «не для цэнзуры і кантролю, а для вырашэння праблемных пытанняў грамадства». Праблема - гэта дыскрымінацыя беларускай мовы на дзяржаўным узроўні. Праблема - гэта выключэнне студэнтаў па палітычных матывах. Праблема - гэта падзел журналістаў на «сумленных» і «несумленных». Праблема - гэта ідэалагічныя рознагалоссі беларускіх пісьменнікаў. Праблема - гэта канфлікт вакол Саюзу палякаў. У рэшце рэшт, праблема - гэта п'янства. Вось ваш хлеб, паборцы маральнасці! Відовішча жа пакіньце нармальным людзям.
|